woensdag 23 juli 2014

Kwarttriatlon Kapelle op den Bos - leuk tussendoortje

Na drie weken van relatieve rust en kortere, minder intensieve trainingen, had ik er dit verlengde weekend terug zin in om wat meer te doen. Zaterdag op mijn 34e verjaardag begonnen met een fietstochtje van 80km waarbij vooral de warmte (35gr!) en stevige wind me toch parten speelden. Ik heb het tempo dan ook maar een pak lager gelegd maar wist wel dat het eerder de omstandigheden dan mijn conditie waren die voor de moeilijkheden zorgden. Zondag had ik met PeterVM afgesproken om met de fiets te gaan supporteren in Aarschot voor Vanessa en de andere BrTC-deelnemers (familie Neel, Ivan, PeterVB, PeterPh en Anna). Uiteindelijk hadden we na de terugrit 115km gefietst tegen een aardig gemiddelde vond ik zelf, toch rond de 28km/u. Het gaf in elk geval een fijn gevoel.

Maandagochtend was ik nog aan het twijfelen wat te doen. Steve ging in Loenhout nog last minute een sprintduatlon meedoen. Ik dacht eerst een lange looptraining te doen maar uiteindelijk koos ik met een daginschrijving nog te gaan meedoen aan de kwarttriatlon van Kapelle op den Bos. Vanessa schreef zich samen met Harald en Shara tevens nog in als trio. De start was pas om 17u dus we hadden tijd genoeg.

Het zou een goede test zijn om te zien hoe goed ik gerecupereerd ben, na de Ironman 3 weken geleden. Dan kon ik daarna bekijken of ik reeds verder kon beginnen opbouwen naar Almere, of toch nog langer moest rusten. Het was nog een ouderwetse kwarttriatlon met 1500m zwemmen en tijdens het fietsen stond er een stevige wind, die precies zowat overal in het nadeel stond (alsook bevestigd door de plaatselijke speaker die de deelnemende Hans moest vervangen). Als de conditie het toeliet zou ik nog ergens tussen 2u15 en 2u25 moeten kunnen halen. En anders zouden we het ons op gemakje doen.

Om 17u startten de dames voor hun 1500m zwemmen, met BrTC-ster Leen Coen aan de start. Trio's en heren waren 10 minuten later aan de beurt. Het zwemmen bestond uit een lengte van 750m in een breed kanaal, een 180gr keerpunt, en 750m terug, gevolgd door 2 smalle ijzeren laddertjes met 6 treden om vertikaal uit het water te geraken en verder de berm op te kruipen via een steile trap. Ik startte goed aan de buitenkant en vond een redelijk ritme. Na het keerpunt begon mijn (nochtans nieuwe) zwembril aan te dampen en ben ik toch een paar keer gaan slalommen. Ik kwam toch met een goed gevoel aan de ladder, maar verloor daar een kleine minuut omdat mijn voorganger niet naar boven durfde kruipen ... Met mentale en fysieke hulp van een wedstrijdmedewerker (en enkele scheldpartijen van wachtende atleten) sukkelde de mens toch boven, en ik er achter. Uiteindelijk 25'36" onderweg, niet fantastisch maar ook absoluut niet slecht.

In de wisselzone bleek Harald al 2 min weg na een strakke zwembeurt van Vanessa. Het zou dus moeilijk worden die jonge gast te gaan pakken tijdens het fietsen. Ik reed de wisselzone uit en onmiddellijk een stevige wind op kop. De benen ontploften en het eerste rondje van 3 werd geen al te groot succes. Ik denk dat ik door 10-15 man ben ingehaald alvorens ik dan plots een heel goed ritme vond om en bij km 10. En toen ging het ineens goed, één voor één haalde ik de atleten terug in, en er passeerden me nog max 1 of 2 tegenstanders per ronde. Waarschijnlijk had ik weer de fout gemaakt initieel op een te groot verzet te beginnen beuken. Harald haalde ik echter niet in. Na 1u39'34" fietsen (aanvaardbare 34.5km/u op dit parcours met de wind) wisselde ik. Ik had wel wat tijd goed gemaakt op ons trio, maar omdat ik natuurlijk alleen moet wisselen, was Shara 2 minuten vroeger beginnen lopen. Dat werd dus nog een taaie klant aangezien ze een 44' in de benen heeft op 10km.

Het lopen begon heel goed met een tempo richting 15km/u. Veel draaien en keren door de straatjes (en geen bochten afsnijden!) en op het einde van de eerste van opnieuw 3 rondes, zag ik Shara voor me uit lopen. Bij het passeren van de finish riep Harald dat ze nog 30" voor me liep en Leen ongeveer 5(!) minuten. Ik moest weinig snelheid prijsgeven tijdens de 2e ronde en kon Shara zo halverwege de toer inhalen. Tegen het einde, na 6.5 km zag ik ook Leen in de verte. Dat was een goede motivatie gezien mijn benen toch wat moe begonnen te worden.

Aan km 8 haalde ik Leen in (10min vroeger gestart), die vooral een zeer sterke zwem- en fietsproef had afgelegd (top 10 bij de dames). Aan haar snelheid te zien, was ik er wel van overtuigd dat ook Shara haar nog zou inhalen. Ik finishte uiteindelijk in 2u19'45" (77e plaats op 170) met dus nog een prima loopproef in 42'04", zonder groot verval. Het was wel de eerste keer dit jaar dat ik in het deelnemersveld vooral het verschil had gemaakt tijdens het fietsen, ondanks de bedroevende start.

Ik ben uiteindelijk zeer tevreden over het resultaat. Ik was in staat dezelfde snelheden te halen als in de wedstrijden voor de Ironman, terwijl ik zelfs de dagen voordien niet had stilgezeten. Ook de recuperatie verloopt perfect, al zit ik opnieuw met sinusproblemen sinds het openwaterzwemmen vorige week. Te veel temperatuurverschillen en pollen vrees ik de laatste week. Ik ben alleszins blij dat ik meegedaan heb in een goed georganiseerde wedstrijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten